Fryser och firat mamma

För ett par veckor sedan hade vi omkring 20 grader, strålande sol och rena medelhavskänningar här på Orust. Då tyckte maken att det var dags att stänga av värmen i vårt hus, vilket också gjordes. I helgen har det varit ett par plusgrader på nätterna och termometern orkar upp till ca 10 plusgrader på dagarna. I natt har det varit strax under nollan och vi vaknade till ett frostnupet trädgårdslandskap. Och ett svinkallt hus!
- Kan du inte sätta på värmen igen? undrade jag.
- Hinner inte, men det är bara att gå ner i pannrummet och sätta igång själv. Du trycker på blablabla och sedan vrider du upp bläbläblä. Glöm inte att kolla om blöblöblö går upp i temp för i såfall måste du också ställa om hejochhå.

Låter ju lätt som en plätt. Tror jag sätter på mig en tröja istället.

I lördags firade vi mamma som fyllde 60 i höstas. Alltså firade vi hennes 60 och ett halvtårsdag denna helg. Inledde med lunch hos brorsan med familj, åkte sedan till Skansens Gård utanför Uddevalla där vi red islandshäst, mamma, jag, Jennie och svägerskan. Mamma satt på en häst "på riktigt" för första gången i sitt liv så vi hade bokat en nybörjartur på en dryg timme. Kan ju vara lagom, tyckte vi. Men mamma tyckte att det gick lite lusigt och att töltsträckorna var ALLDELES för korta. =) Sedan hem till brorsan igen för poängpromenad, trevlig samvaro, dusch och barnvaktsöverlämning till stora syskon och kusiner. Sedan for vi vuxna iväg till Kvarterskrogen i Uddevalla och åt en god middag. En härlig dag in alles!

Söndagen blev lite mer avslagen. Man är inte van vid att lägga sig halv två längre. Och inte att dricka vin heller tror jag. Idag ska jag arbeta som en iller så det är väl bäst att jag börjar med det.

//

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0