Skolavslutning i kyrkan eller inte?

I sonens skola - samma skola som storasyster också gått i i sex år - har man alltid haft skolavslutningen inför sommarlovet i kyrkan. Tvärt emot Skollagen faktiskt, men ändock med Skolverkets goda minne så länge ingen protesterat eller ifrågasatt det. Nu har det förbjudna skett. Examen i kyrkan har ifrågasatts av en förälder och efter mycket pustande från ledningshåll flyttades årets examen till skolans egna lokaler. Hurra, säger jag som aldrig riktigt har förstått varför vi använder kyrkan i dessa sammanhang eftersom prästen samtidigt passar på att predika så det står härliga till. (Han blir alldeles till sig i trasorna av att hela kyrkan plötsligt fyllts med folk. Han är väl ganska ovan vid situationen om man säger...) Låna kyrkan som lokal och ett "hej och välkomna till min arbetsplats" från prästen, men där räcker det. Jag går inte i kyrkan annars; varför ska jag tvingas sitta där och hyckla?

I går kom det en lapp hem från rektor. Nu har det utövats påtryckningar på denna stackars förälder så nu har vederböránde bestämt sig för att ta tillbaka sitt ifrågasättande och vips så ska vi vara i kyrkan igen. Veleri! Har god lust att avstå avslutningen helt och hållet. Nicke protesterade högljutt när ämnet kom på tal, så vi lär väl sitta där i år igen och se ut som skenheliga lamm hela högen.

God natt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0