Inte lätt att vara hästägare

Snön ligger djup och blöt på taken. Endast tomten är naken. Eller nå´t.

I natt har det snöat och det håller fortfarande på. Var är våren?? Jag bara undrar. Och jag tror minsann att hästarna också undrar. Fick lite akut ta hand om morgonens utsläpp och morgonfodring i stallet i morse. Nu var jag visserligen där extra tidigt (halv sex) så det kan ju ha varit därför som hästarna såg lite yrvakna ut, men jag tror faktiskt att även snön påverkade dem. De såg liksom ut att sucka djupt när jag öppnade stalldörren och visade dem allt det vita som låg som fluffigt vispad grädde på marken.

"What?? Ska det verkligen vara på det här viset??"

Nettan tog några försiktiga kliv innan hon förstod att man faktiskt kunde gå i grädden. Det har varit lite knöligt att hålla igång sin pålle den sista veckan. Är det inte snö så är det is eller slask eller helt enkelt bara skitväder. Att lasta häst och köra transport i skitväder går visserligen bra så länge det inte är allt för halt, men att rida hemma i blåst och fem minus är inget roligt. Förr gav jag mig ut i allt väder. Inte nu längre. Jag har blivit bekväm.

Idag hade jag tänkt longera min dam i paddocken, men jag tror det får bli en liten tur runt fälten istället. En go galopp i snön är ju aldrig fel. Om det inte är för blött och mjukt under snön så vi sjunker ner till kineserna. Då blir inte Bonden Bertil glad för då blir det så stora hål i hans åkermark. Petig man. =)

Nu ska jag jobba!

//


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer
Postat av: Annika

Här i England förlamar snön även hästvärlden. Hästarna står inne när det är snö, därmed basta. En liten avvikelse gjordes i tisdags och då bröt ju hästen benet så det är kört med haglivet för Tilly nu. 10 minuter i paddocken är vad som erbjuds, om hon har tur får hon komma ut två gånger. Och de har inte broddhål, fatta så dumt!

2009-02-06 @ 12:35:05
URL: http://annikagrundberg.blogg.se/
Postat av: Ing-Britt G

Just sådana här dagar är det nog enklare att vara hundägare...Jag gillar att jag är tvungen att gå ut annars skulle jag en fredagkväll lugnt sitta inne och käka chips... men nu måste tanten ut och gå en runda...om inte för sin så för hundens skull...men inte skadar det tanten precis!

Ha en skön helg i det stora grå som verkar ha belägrat oss.

Kram,

I-B

2009-02-06 @ 17:13:33
URL: http://dromochvision.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0