Att bokföra

När jag startade mitt företag för snart sju år sedan (herregud vad tiden går fort!!!) skötte jag all min bokföring själv. Låter kanske inte så märkvärdigt men för en som var varnad för streck i matte på gymnasiet och som orsakade panikångest hos sin företagsekonomilärare på samma skola, så var det STORT att sitta där med debet och kredit. Jag drabbades faktiskt av en pluggbacill för nio-tio år år sedan och läste 15 poäng företagsekonomi på högskolan på distans. Utan de kunskaperna, och min kära kompis Ing-Britt, som besitter fantastiska kunskaper inom det mesta, hade jag stått mig slätt.

Men när jag sedan för några år sedan gick och köpte mig en Internet-bokhandel blev det plötsligt lite mycket papper att hålla ordning på. Vaddå varulager och annat konstigt? Sedan dess lejjer jag bort all bokföring. Utom makens. Maken och hans bror driver ett handelsbolag tillsammans och den bokföringen sköter då lilla jag. Funkar fint.

- Så duktig jag är egentligen! tänkte jag stolt igår när jag konterade för det vilda och räknade moms som om jag aldrig hade gjort annat. Lyfte på ett papper och hittade verifikatet på den för året nyinköpta traktorn. Som ska skrivas av. Hur?

Hur konterar man en avskrivning???

Jag gav upp för dagen och åkte till ridklubben istället. Mycket roligare. Nettan skötte sig exemplariskt och jag var nöjd med min egen insats också. Jag var superfokuserad hela tiden och fick till slut ordning på dagens övning som var öppnor på volten. Nyttigt!

Nu ska jag hämta en balja kaffe och leta reda på kurslitteraturen från distanskursen i företagsekonomi. Jag har ett mycket svagt minne av att det stod något om såna där avskrivningar där... =)

//

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: Veronica

Jag låter också andra sköta min bokföring nu mera men detta pga att det är en djungel med reler och sånt som ändras hela tiden när det gäller hästverksamhet. Så för att slippa krångel betalar jag glatt för att få det riktigt gjort.



Ska däremot sköta sambons bokföring men det inte så märkvärdigt hoppas jag.



Satt med min lärare i morse och gick igenom sista provet i företagsekonomi B jag hade förra terminen.

Har haft mvg och vg på alla prov utom det sista som handlade om bokslut. Bläääää säger jag bara.

Blev ett knappt G på vilket gjorde att jag fick VG i betyget.

Helt okej jag förstår hur man läser ett bokslut men är inte lika haj på att skriva ner ett korrekt sådant. Inget jag kommer jobba med i framtiden med andra ord he he

2009-01-29 @ 15:03:41
URL: http://www.blogg.stallvm.se
Postat av: Ing-Britt

Hoppla...hoppla!

Nu blev jag både rörd och röd i fejan...så vackert du skriver om mig! Kommer du inte på hur du skall göra med traktorkvittots kontering så finns jag inte längre bort än din närmaste telefon...

Kommer på att jag faktiskt inte bokfört på jättelänge själv...måste nog vara dags för momsredovisning snart...ops! Har alldeles för roligt på skolan...glömmer av min egen värld...

Önskar dig och la familia en härlig helg...själv skall jag måla halltaket!

Kramar,

I-B

2009-01-31 @ 08:44:51
URL: http://dromochvision.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0