Dagen då vi gav sommargästerna något att prata om!

Vi åkte till sommarstallet med glatt sinne, trots ösregn. Idag skulle Nettan hem från sommarbetet. Det är alltid med ett visst vemod men ändå med en skön känsla av att saker och ting blir som det brukar vara. Vi packade bilen full med sadlar, ryktsaker, pinaler och foder (inte klokt vad grejer man inte tycks klara sig utan!) och lastade hästen på transporten.

- Hej svejs, sommarbetet! sa vi och puttrade iväg ut på stora vägen. Tanken var att vi skulle mellanlanda på ridklubben och träna lite hoppning på hemvägen. På klubben hade vi dessutom stämt träff med en av "de äldre ungdomarna" (45+) i vår hästiga bekantskapskrets och vi såg fram emot en trevlig eftermiddag i manegen i gott sällskap.

Då dör bilen. Bara tvärdör mitt i en sväng, alldeles intill pendelparkeringen vid Tegneby korsväg. På ren vilja och envishet fick jag bilen att rulla ända in på parkeringen så att vi inte stod allt för mycket ivägen. Bara lite, tyckte han som senare kom för att parkera sin bil... Regnet fortsatte ösa ned och bilen ville inte starta. Vad göra? Jo, man ringer bilmekarkunnig make för omedelbar assistans!

- Åh herregud. Inte det också. Jag har just plockat sönder den andra bilen... Jag får ta traktorn. Jag kommer!

Jag och dottern och hästen (i transporten) stod snällt kvar på parkeringen. Jaha. Någon hoppning kunde det ju inte bli tal om. Frågan var om vi ens skulle komma hem? Maken anlände, la pannan i djupa veck och konstaterade att bränslepumpen hade lagt av.

Vi har sällan blivit så utstirrade som när vi lastade vi ur hästen mitt på parkeringen i korsvägen. Cool och trafiksäker häst, tack och lov. Dottern satte hjälmen på huvudet, sadlade och satt upp. Det fick bli till att rida hem hästen.

Jag satte mig i bilen och lät mig och transporten bogseras hem av maken i traktorn, ivrigt påhejjad av sonen.

Hur som helst. Nettan kom på plats, bilen och transporten kom hem och i morgon åker jag till Falköping. Dock inte i någon av våra bilar... =)





//

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer
Postat av: Aina

Ja, dessa bilar. Vilken tur att du befann dej på traktoravstånd från hemmet. Ha det bra i Falköping -kommunen där man lever utan brådska (cittaslow). Får du problem med bilen eller något annat finns det säket någon traktorbonde som hjälper dej,

2009-07-28 @ 10:41:23
Postat av: Mia

Oj, vilken dag. Ni hade verkligen tur i oturen som kom av vägen och att hästen höll sig lugn. Slutet gott... ;o)

// Kram Mia

2009-08-02 @ 13:31:36
URL: http://ordochbild.blogg.se/
Postat av: Mimmi

Ta hem hästen från somarbetet?!!???!?? Det låter som om sommaren är slut... :(

Men tur att det var ridavstånd hem.



Grattis förresten till Jennie för alla fina framgångar!!

//Kram M

2009-08-03 @ 17:10:00
URL: http://www.mmhund.com
Postat av: Veronica

Oj som det kan bli blev minst sagt full i skratt =) Minns när vi varit i Västervik och hämtat hem connemaran och fick punktering på ena bakdäcket när vi nästan va hemma Precis efter motorvägen tog slut vid Saltkällan (innan E6an blev klar förbi Munkedal). Fick tagit oss av motorvägen precis och fick ringt en kompis som fick komma och dra hem transport å häst. Hon stod oxå snällt så det hela gick bra den gången med =)

2009-09-09 @ 10:10:12
URL: http://stallvm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0