Hundra sommardagar

I matsalen på min tillfälliga arbetsplats möttes jag i morse av en bukett med nyplockade lupiner och en sommardikt med hälsningar från Elisbeth som ser till att det är ren toch snyggt i kommunhuset här på Tjörn. Nu går hon i pension och firades av med tårta och presenter i torsdags. Jag har sällan hört ett så bra tacktal. Vet inte om det är Elisabeth själv som skrivit dikten nedan men det skulle inte förvåna mig.



"Var glad min själ åt vad du har
nu har du hundrasommardagar och detta är den första
När solens lopp sin ände tar så har du nittionio kvar
och någon blir den största
Giv noga akt på var du står, i morgon blir med ens i går
det går så lätt att vandra.
Lägg märke till att vad du får
är hundra sommarada´r per år
i morgon är den andra."

Med ens kändes måndagsmorgonen ännu lite soligare.

//


Kommentarer
Postat av: Aina

Tyckte att jag kände igen den här dikten, så jag gick ut på nätet och kollade. Diktaren är Caj Lundgren, signaturen Kajenn.

Heder åt den som sprider tänkvärda ord, både du och din tillfälliga kollega i kommunens tjänst (numera pensionär).

Jag har skrivit ner dikten i min anteckningsbok med röda pärmar./Aina.

2009-06-02 @ 18:31:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0