Friskola?

Ikväll är det föräldramöte i sonens klass. De har rört om i grytan igen och nu ska vi få veta hur grytan fungerar efter omrörningen. Den klass, dvs sonens, som man nu äntligen fått ordning på med hjälp av extrainsatta resurser (TACK!) börjar faktiskt fungera och är nu, på vårterminen i tvåan, nästan i kapp vad gäller kunskaper som de missat i ettan. Då väljer man att slå ihop klasser igen och ta bort nödvändiga resurser just från DEN klassen? Tokigt kan tyckas.

Å andra sidan ska ju skolan ska läggas ner och det är allmänt elände. Upp på barrikaderna igen! Genom åren har vi genomlevt många brandkårsutryckningar i och för denna skola av olika anledningar. Det har baske mig varit något i princip varje år sedan dottern började på dagis. Med risk för att få hela skolans oerhört engagerade föräldrar på mig (Kanonengagerade och beundransvärda. Det ska absolut inte falla någon skugga över dem!) så säger jag: Nu orkar inte familjen Carlsson stå på de där barrikaderna längre, hur behjärtansvärda ändamålen än må vara. Och att ta över och starta friskola känns inte som ett alternativ för oss.

Jag tror friskola kanske kan vara ett bra alternativ så länge man har ett stort elevunderlag och därmed goda resurser att ta hand om eleverna, men vad gör man när problem uppstår, ex den totala katastrof som uppstod i sonens klass? Hur skulle man löst det i en pytteliten friskola med ännu mer begränsade resurser? Jag ser det som omöjligt.

Jag såg på talkshowen Skavlan i helgen och hörde Stellan Skarsgård yttra sig om friskolors vara eller inte vara. Det han sa lät klokt och det var ungefär så här: 

"Jag tycker att mina skattepengar, dvs skolpengen, uteslutande ska gå till att höja statusen och öka resurserna i de statliga skolorna. Varför ska jag betala så att privata friskolor ska kunna locka med dyrbara laptops och liknande för att få elever till sig?"

Jag har inte riktigt tänkt klart men jag tror jag håller med Stellan Skarsgård. Varför ödsla skattepengar på privata skolor när de statliga skolorna skriker efter mer pengar, fler lärartjänster och bättre läromedel?

//

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer
Postat av: Annelie Frank

Båda mina barn gick hela högstadiet på friskola.

Kanonbra.

Tyvärr får man väl säga. Vem vill inte att vår allmäna skola ska vara så bra att alla ungar längtar till nästa skoldag när de kommer hem? Gymnasiet har vi skippat. Ja, iallafall traditionellt gymnasium. Varför gå på en halvkass skola när man kan plugga hemma på distans och lägga upp sina (häst-) dagar själv?

2009-03-04 @ 19:48:32
URL: http://anneliefrank.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0