Att fotografera

I mitt jobb ingår det allt som oftast att bidra med bilder till mina texter. Alltså måste jag fotografera. Låt oss konstatera att fotografera är svårt och kräver kunskaper som undertecknad inte besitter så mycket av som jag skule önska. Jag har under åren som frilans avancerat från vanlig kompaktkamera via digital kompaktkamera till att sedan några år tillbaka jobba med en digital systemkamera modell hyfsat avancerad. Jag har lärt mig de mest grundläggande inställningarna och jobbar inte speciellt mycket med att ställa om vitbalans, slutartid och fokuseringspunkter och gud vet allt vad det heter. Klarar mig hyfsat men tycker att jag det senaste året faktiskt blivit SÄMRE på att fotografera! Och det är ju inte bra att gå baklänges i sin utveckling. Det har hänt att jag fått åka tillbaka till intervjuobjektet och ta om bilderna för att jag helt enkelt inte har givit mig själv tid att ta bra bilder från början! Illa.

Min målsättning för i år är att bli en bättre fotograf. Och jag har ordnat mig en foto-mentor. Vi ska starta i mars och det ska bli jätteroligt!! Nu kanske jag inte kommer att bli så bra som ett proffs som exempelvis Marielle Andersson-Gueye men kanske kan jag åtminstone slippa komma hem med gulaktiga bilder tagna i taskigt ljus i ett ridhus eller stall, röda ögon och suddiga öron...

Så här vackra bilder vill jag också ta! (Foto: Marielle Andersson-Gueye)
     

//
Läs även andra bloggares åsikter om fotografera, Marielle Andersson-Gueye, häst

Kommentarer
Postat av: Pernilla

Vad kul det var att se dej rida lektion ikväll!! Tyckte det såg jättefint ut, duktiga ni è! (Fota och träna på nu.. ;) ) Så syns vi i stallet!! Kram Pillan

2009-02-11 @ 21:20:12
Postat av: Ing-Britt G

Det är verkligen inte så lätt som det ser ut att ta kort! Men det är kul! Och som vanlig dödlig behöver jag ju inte känna någon press...Smart att du hittat en mentor!

Kram,

I-B

2009-02-12 @ 10:56:39
URL: http://dromochvision.blogspot.com
Postat av: Marie

Det var verkligen fina bilder. Personligen fotar jag med en vanlig digitalkamera på autoinställningar. Mycket avancerat. :-)

2009-02-14 @ 23:23:34
URL: http://mariewidlund.blogg.se/
Postat av: Elisabeth

Att fota är kul men svårt. Det måste vara en extra press på dig när det dessutom är "jobb".

2009-02-16 @ 15:34:28
URL: http://estensby.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0